2010. szeptember 30.

Ókortudományi Társaság - meghívó

Meghívó


az Ókortudományi Társaság rendkívüli felolvasó ülésére

Kristine Iara

(Ludwig-Maximilians-Universität München & Deutsches Archäologisches Institut Rom)

Pogány kultuszhelyek a későantik Rómában

A magyar nyelvű előadás három különböző kultuszhely példáján mutat be olyan folyamatokat és mechanizmusokat, amelyek pogány kultuszok továbbélését, illetve elhalását eredményezhettték a Constantinus utáni Rómában.

Az előadás ideje és helye:

2010. október 8. 17 óra,
Budapest 1088, Múzeum krt. 4. F épület 2. emelet, 234-es terem

2010. szeptember 23.

Yossef Zvi Schwartz előadása - meghívó

The Department of Medieval Studies

of Central European University

cordially invites you

to the public lecture of


Yossef Zvi Schwartz

(Tel Aviv University)

on


Migration of Knowledge and the Limits of Appropriation:

On the Latin Rejection of

Arabic and Judaeo-Arabic Cosmology


at 17:30 p.m. on Wednesday, September 29, 2010

CEU– Faculty Tower, # 409

Budapest, V. Nádor u. 9.


Dr. Yossef Schwartz is the head of the Cohn Institute for the History and Philosophy of Science and Ideas at Tel Aviv University. Most of his research is dedicated to Latin Hebraism in late medieval and early modern Europe and to Jewish European Hebrew intellectual history. Since 2008 he is part of the ERC-Project "Latin Philosophy into Hebrew" (together with Profs. Alexander Fidora and Harvey Hames) and the head of the ISF-Project dedicated to Christian Cabbala. Among his publications: “To Thee is silence praise”: Meister Eckhart’s reading in Maimonides’ Guide of the Perplexed, Tel Aviv 2002; together with V. Krech (eds.), Religious Apologetics – Philosophical Argumentation, Tübingen 2004; Hillel von Verona, Vom Vollendung der Seele [Sefer tagmule ha-nefesh], übersetzt und eingeleitet von Yossef Schwartz, Freiburg 2009; together with A. Kilcher (eds.), Religious Conversion and Transformation of Knowledge (Morgen-Glanz: Zeitschrift der Christian Knorr von Rosenroth-Gesellschaft, nr. 20), Sulzbach 2010.

Sylvain Gougenheim’s polemical research, Aristote au Mont Saint-Michel: Les raciness grecques de l'Europe Chrétienne [Paris 2009] reissued a vehement debate on the evaluation of Moslem Arabic contribution to European thought. In this paper I would like to contribute to this discussion by stressing the fact that positive reception is not the only possible trans-cultural appropriation mechanism of new knowledge. Controversy might turn out to be even more significant and fruitful; as demonstrated through a closer examination of the Latin encounter with Arabic cosmology.

The cosmological framework developed by Arab (Moslem as well as Jewish) philosophers, formed a complex causal and spatial system, in which the anthropological model of body – soul – intellect became a general metaphysical principle integrated into a unified universal order. The mythical figure of the (Coranic or Biblical) angel was an integral part of this cosmic natural order. Intelligences or separate substances were conceived as parts of the mechanism of divine creation and providence. Various parts of this cosmology were systematically rejected by Christian scholastic authors, though terminological ambiguity makes it sometimes difficult to point out the exact lines of Christian consensus. In my lecture I will try to reconstruct it and to point out some basic theological and philosophical motivations lying behind the debate.

2010. szeptember 22.

Retorikai lexikon - bemutató

MEGHÍVÓ


Az ELTE Bölcsészettudományi Karának Latin Tanszéke, Görög Tanszéke, Mai Magyar Nyelvi Tanszéke és a Kalligram Kiadó tisztelettel meghívja


Retorikai lexikon
című könyvük bemutatójára

Írták:
Aczél Petra, Adamik Tamás, Balázs Géza, Bencze Lóránt, Benczik Vilmos, Boronkai Dóra, Hangay Zoltán, A. Jászó Anna, Jenei Teréz, Krupp József, Nemesi Attila László, Pető József, Polgár Anikó, Simon L. Zoltán, Szitás Benedek

Bemutatják:
Bolonyai Gábor, Csehy Zoltán, Sz. Gábor Ágnes

A bemutató időpontja: 2010. október 1., péntek 16.00 óra

Helyszíne: ELTE BTK A épület, Gombocz-terem

1088 Budapest, Múzeum krt. 4.

A kötet a helyszínen mintegy 50 százalékos kedvezménnyel, 3 500.– Ft-ért megvásárolható.

A bemutatót fogadás követi.

2010. szeptember 21.

Nyelvtörténeti konferencia

A NYELVTÖRTÉNETI ADAT: ÉRVÉNY ÉS ÉRTELMEZÉS

(Konferencia)


2010. szeptember 30., csütörtök - október 1., péntek

MTA Nyelvtudományi Intézet, 1068 Budapest, Benczúr u. 33., földszinti

előadóterem


Program


2010. szeptember 30., csütörtök

10.00-10.45 Giampaolo Salvi: A múltbéli szinkróniák rekonstrukciója a szintaxis terén

10.45-11.15 Ittzés Máté: A védikus adatok érvénye az ind nyelvek komplex ige+főnév predikátumainak nyelvtörténeti elemzésében

11.15-11.30 KÁVÉSZÜNET

11.30-12.00 Adamik Béla: A császárkori feliratok vulgáris latin nyelvi adatainak dialektológiai érvényessége

12.00-12.30 Kiss Sándor: A kései latin (elsősorban meroving) szövegek nyelvtörténeti felhasználhatósága

12.30-13.00 Domokos György: "Scrittura dei semicolti" avagy a félműveltek írásai. (Alacsony iskolázottságú olasz személyektől származó nyelvi adatok értéke és értelmezése)

13.00-14.00 EBÉDSZÜNET

14.00-14.30 Dér Csilla: A grammatikalizáció-elmélet néhány kérdése

14.30-15.00 Egedi Barbara: A kopt dialektusok kölcsönzési stratégiáinak történeti és szociolingvisztikai vonatkozásai

15.00-15.30 Schirm Anita: A diskurzusjelölők mint nyelvtörténeti adatok

15.30-15.45 KÁVÉSZÜNET

16.00-16.30 Hegedűs Attila: A nyelvi adat: veszély és lehetőség

16.30-17.00 Gerstner Károly: Az adat és érvénye a (történeti) lexikográfiában


2010. október 1., péntek

9.30-10.00 Nádasdy Ádám: A hosszúság a középangolban: írták vagy mondták?

10.00-10.30 Cser András: A hangváltozások tipológiája az adatok tükrében

10.30-11.00 Starcevic Attila: Nyílt szótagbeli nyúlás a középangolban, avagy mennyire nyílt egy nyílt szótag?

11.00-11.15 KÁVÉSZÜNET

11.15-11.45 Kristó László: Fonológiai innováció vs. konzervativizmus korai szláv szövegek tükrében

11.45-12.15 Dömötör Adrienne: Adat és nyelvtörténet

12.15-12.45 Bakró-Nagy Marianne: A nyelvtörténeti adat és az adatközlő

2010. szeptember 15.

Előadás - meghívó

M E G H Í V Ó


Az Ókortörténeti Tanszék tisztelettel meghívja Önt

Christopher A. Faraone

(University of Chicago)

Text, Image and Medium: The Evolution of Greco-Roman Magical Gemstones

című előadására

2010. október 4-én hétfőn 16.00 órára a Hahn István szemináriumi terembe.

(1088 Budapest, Múzeum krt. 6-8. I. em. 138.)

2010. szeptember 13.

A Szépművészeti Múzeum "Évszak Műtárgya" sorozatának őszi kiállítása










A részletekről bővebben lásd itt.

2010. szeptember 7.

CHARAKTÊR - An International Seminary on Magical Signs in Antiquity

CHARAKTÊR

An International Seminary on Magical Signs in Antiquity
24th September 2010, ELTE University, Dept. of Ancient History, István Hahn Seminary Room.
1088 Budapest, Múzeum krt. 6-8.


10.20: Kirsten Dzwiza (Germany): Neue Erkenntnisse zu den Objekten des "Pergamon-Kits"
10.50: Gideon Bohak (Tel Aviv): The Charaktêres in Jewish Magic, from Late Antiquity to the Middle Ages
11.20: Discussion
11.40: Árpád Nagy (Budapest): Über die Interpretation der Charaktêres auf Zaubergemmen
12.00: György Németh (Budapest): Ein magischer Satz. Über DT 276-283
12.20: Discussion
12.40: András Bácskay (Budapest): Magic-religious Symbols in ancient Mesopotamia
13.00: Sándor Fodor (Budapest): 'Charaktêres' in Arabic Magic
13.20: Benedek Láng (Budapest): Characters and Magic Signs in the Picatrix and other Medieval Magic Texts
13.40: Discussion
14.00: Lunch in the XO Bistro for the participants of the Seminary


Abstracts:

Kirsten Dzwiza (Germany): Neue Erkenntnisse zu den Objekten des "Pergamon-Kits"

Die zehn Objekte aus Pergamon, deren Fundbeschreibung sich in den Mitteilungen des Athenischen Instituts von 1899 (Band XXIV) auf die Information beschränkt, dass sie in der Unterstadt zutage gekommen waren, wurden 1905 erstmalig von Richard Wünsch ausführlich publiziert. Bis dato werden sie in der Forschung als zusammengehörige Einzelteile eines komplexeren Wahrsageapparates interpretiert. Sigurd Agrell widmete 1936 die mit 130 Seiten umfangreichste Interpretation den Objekten, dabei legte er sein Hauptaugenmerk auf die Interpretation der Zauberzeichen. Auch er vertrat die Position, die Objekte seien als "kit" zu betrachten. 2004 sprach sich Richard Gordon als einer der ersten gegen diese Interpretation aus und gestand jedem Objekt eine mögliche eigene Funktion zu. In derselben Publikation vertritt Attilio Mastrocinque wiederum den Ansatz der Zusammengehörigkeit. - Seit der ersten Publikation sind kaum eine handvoll Fotografien für die theoretischen Bearbeitungen der Objekte verwendet worden. Keiner der Autoren hat sämtliche Objekte selber untersucht. Wünschs Aussagen, Zeichnungen und Theorien wurden bedenkenlos und unkritisch übernommen. Nach über einhundert Jahren schien es an der Zeit, das neu hinzugewonnene Wissen in der Magieforschung mit einer erneuten vor Ort Untersuchung der Objekte zu verbinden. Die Ergebnisse werden 2011 umfangreich in einer Monographie publiziert. In diesem Seminar sollen, insbesondere mit Rücksicht auf die zahlreichen Charaktêres, die einzelnen Objekte anhand neuer Fotografien vorgestellt und zum Teil älteren Interpretationen gegenüber gestellt werden.
________________________________________
Gideon Bohak (Tel-Aviv University): The Charaktêres in Jewish Magic: From Late Antiquity to the Middle Ages
In my paper, I will examine the different magic signs found in Jewish magical texts in Late Antiquity and the Middle Ages. These include especially the Greek-style “charaktêres” (ring-letters, Brillenbuchstaben), and – in areas under Muslim influence – the Arabic-style “line-signs” (Siegel), as well as a few other magic signs. My aim is to survey their appearance in Jewish magical texts of different times and places, and to analyze their function in the magical texts where they are found.
________________________________________
Árpád Nagy (Budapest): Über die Interpretation der Charaktêres auf Zaubergemmen

In the first part of my paper I'll argue that it is worth analysing independently the use of characteres on magical gems.
By using the example of the well-known Chnoubis-sign, I'll try to determine what rules govern the use of this character on magical gems.
By way of conclusion I'll raise the following question: whether the cultural context of the magical gems can be indentified as twofold (Greek, Egyptian) or threefold (Greek, Egyptian and Jewish)?
________________________________________
György Németh (Budapest): A magic sentence
The magnum opus of Audollent (Defixiones tabellae) includes several curse tablets that present a sequence of 5 characteres (DT 276–285). Audollent provides a drawing of the signs only once; otherwise he indicates whenever a curse includes an identical sequence of signs. The tablets were found in Hadrumetum, at the cemetery along the road to Kairouan, and some of them were read by Cagnat before the whole collection was donated to the Bibliotheque National (Paris) by maréchal Goetschy, who had discovered the finds. Audollent saw nine items from the sequence that had reputedly consisted of 14 tablets. In the archive of Clermont Ferrand, among the letters of Audollent I found three lead tablets with the same sequence of characteres (more than once) but without text. The signs always differ slightly, yet the context makes them identifiable. The question arises: what can be regarded as the same character, and what grade of difference results in a different sign? We can ascertain that this particular sequence of signs was applied to curse only chariot racers.
________________________________________
András Bácskay (Budapest): Magic-religious symbols in Mesopotamia
The examination of Mesopotamian magic-religious symbols is part of the research in the field of Mesopotamian religion. We can observe pictures of many symbols on the surface of various archaeological objects (stamp seals, amulets, cuneiform tablets and steles specially kudurrû) and we can read the list of some symbols in the lines of cuneiform texts (lexical texts and ritual texts). This lecture has a dual aim: in the first half I present the main direction and topic of the research, in the second half I demonstrate the possible options of interpretation of one specific magic symbol, the so-called magic triangle on some Lamaštu Amulet.
________________________________________
Benedek Láng (Budapest): Characters and Magic Signs in the Picatrix and other Medieval Magic Texts
The word „characters” covers a number of different phenomena in the Middle Ages. It might refer to a list of incomprehensible signs and astrological symbols inscribed in a talismanic sigil, to a series of Latin letters used for magical purposes, and also to a written form of verbal incantation, a written charm. Characters were often used in the field of talismanic or celestial magic in order to name spiritual beings. The paper reviews the use of characters in various medieval sources (textual amulets, necromantic manuals, texts on talismanic magic) and pays special attention to them in the most famous medieval magical summary, the Picatrix.